top of page
  • מרכז חברותא

בעיות חברתיות בבית הספר | על חברים ולימודים


בעיות חברתיות בבית הספר
בעיות חברתיות בבית הספר

"הילדה שלי חכמה ומוכשרת אבל זה לא בא לידי ביטוי בציונים שלה, יכול להיות שזה קשור לכך שאין לה עם מי להיפגש אחה"צ?"

"הילד שלי בעל יכולות לימודיות טובות אבל ההישגים שלו נמוכים, יכול להיות שזה קשור לכך שהוא בודד בהפסקות?"

הורים רבים משקיעים את מיטב כספם וזמנם כדי שילדם יצליח בלימודים, אם זה בעזרה בהכנת שיעורי בית, אבחונים, מורים פרטיים ועוד, אולם למרות כל ההשקעה והיכולות הקוגניטיביות התקינות של הילד נראה כי המאמץ לא נושא פרי והציונים של הילד נשארים נמוכים, אחת מהסיבות לכך נעוצה בכך שלילד יש בעיות חברתיות בבית הספר.


מה הקשר בין בעיות חברתיות בבית הספר לבין קשיים בלימודים?


מחקרים רבים אשר בדקו את הקשר בין התחומים העלו את הממצאים הבאים:

  • גורמים רגשיים וחברתיים הינם בעלי ההשפעה המשמעותית ביותר על למידה והישגים בבית הספר, יותר מאשר תרבות בית הספר, דרכי ההוראה בכתה ועשרות גורמים חינוכיים אחרים. מכאן נובעת החשיבות של הקצבת זמן ומתן דגש בכיתה על אקלים חברתי ורגשי לא פחות מאשר על החומר הלימודי.

  • ישנו קשר ישיר בין המצב הרגשי של הילד לבין איכות הלמידה והישגיו, קשיים רגשיים וחברתיים משפיעים באופן ישיר על מצב הרוח של הילד וכן על יכולת הריכוז והמוטיבציה שלו להשקיע בלמידה. כאשר תלמיד דואג לגבי השייכות החברתית שלו, מרגיש בודד, נתון לביקורת או הצקות או לא מוערך, הדבר עשוי לגרום לו לחוש לחץ ודאגה, "המצבר הרגשי" שלו יהיה מרוקן, כתוצאה מכך הוא לא יהיה פנוי ללמידה ורמת המוטיבציה וההשקעה שלו בלימודים תרד.

  • דחייה חברתית ובעיות חברתיות בבית הספר פוגעות ברמת הכוחות של הילד להשקיע בלימודים. לעומת זאת ילד שחש שייך, תופש את חבריו לכתה כתומכים רגשית, עוזרים ומקבלים יהיה בעל ציונים גבוהים יותר ויגלה עניין רב יותר בלימודים בהשוואה לאחרים.

  • ילד בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה, עם יכולת טובה לזהות ולהבין את הרגשות שלו ושל אחרים, הינו בעל סבירות גבוהה יותר מאחרים לחוות תפקוד לימודי טוב יותר בבית הספר והישגיו הלימודיים יהיו טובים יותר. ישנה משמעות רבה לפתח את היכולות הרגשיות של הילדים, את היכולת שלהם לבטא במילים את הרגשתם (תסכול, כעס, עצב וכו') וכך יהיה להם פחות צורך להתנהג את אותם רגשות (להתפרץ, לבכות, להרביץ..)

  • ילד הסובל ממצבי רוח שליליים, עם קושי ביכולת לווסת את רגשותיו, לשלוט בעוצמתם ותדירותם זהו ילד עם רמות גבוהות יותר של התנהגות לא קשובה בכיתה ועם יכולות אקדמאיות נמוכות יותר. ילד שנקלע למריבה או תקרית חברתית בהפסקה ולא מסוגל להרגיע את עצמו ולהיכנס לכיתה עם כוחות מחודשים, יתקשה להתרכז בשיעור. חשוב ביותר להקנות לילד כלים יעילים כדי שידע איך לווסת ולהרגיע את עוצמת רגשותיו.

מחקרים שבדקו את השפעת טיפול קבוצתי לשיפור מיומנויות חברתיות מצאו כי שיפור בכישורים החברתיים, בהערכה העצמית, בשליטה העצמית ובמעמד החברתי יכולים להשפיע בצורה חיובית על הישגיהם של ילדים בלימודים.

סיפור מקרה:

הוריו של דניאל (שם בדוי) בן ה 8 הגיעו אלי להתייעצות, הם תיארו אותו כילד מקסים, חכם, יצירתי ורגיש אולם בשל היותו ביישן וחסר בטחון הוא סובל מבעיות חברתיות בבית הספר. דניאל מעדיף להתבונן מהצד על בני כיתתו המשחקים בהפסקות מאשר להצטרף ולשחק איתם, לעיתים הוא אף נתון להצקות מצד בני כיתתו.

ההורים הבחינו שלמרות יכולותיו הלימודיות הטובות לאחרונה חלה הידרדרות בהישגיו הלימודיים והוא החל לסרב מידי פעם ללכת לביה"ס.

נראה היה כי דניאל מתקשה למצות את יכולותיו הלימודיות היות והוא טרוד בנושאים רגשיים וחברתיים והוא אינו פנוי דיו ללמידה.

בשיתוף פעולה עם ההורים והמורה, נבנתה תכנית טיפולית לדניאל והוא הצטרף לקבוצת מיומנויות חברתיות. הקבוצה היוותה עבורו קרקע בטוחה להתנסות חברתית, המקום המוגן והבטוח נתן לו בטחון להעז, ליזום, להיפתח, לעמוד על שלו ולהתמודד עם קונפליקטים ללא פחד, כמו כן הוא למד כיצד להצטרף למשחק שילדים אחרים משחקים ואיך להציע שישחקו את המשחק שהוא רוצה.

דניאל שכלל את יכולותיו החברתיות בקבוצה, ביטחונו העצמי עלה בהדרגה, הוא היה משוחרר ושמח יותר גם בקבוצה וגם מחוצה לה.

גם המורה נתנה דגש רב יותר בכיתה על האקלים החברתי, היא הקדישה זמן רב יותר גם ברמה הפרטנית וגם ברמה הכיתתית לתחום החברתי והרגשי זאת על ידי שיחות אישיות, בקבוצות קטנות ופעילויות כיתתיות.

בעקבות כל זאת מצבו החברתי של דניאל בביה"ס השתפר, הוא נהיה יותר נינוח ושמח, השתלבותו החברתית השתפרה, הוא נהיה יותר פנוי ללמידה והישגיו הלימודיים עלו.


הקבוצות במרכז חברותא מיועדות לילדים מכיתה א' ועד סוף תיכון ופועלות כל השנה כולל בחופש הגדול.

לפרטים 052-8980880

bottom of page