top of page
  • מרכז חברותא

האם כדאי לעבור כיתה?

הורים רבים פונים אלינו בהתלבטות - האם להעביר את הילד/ה כיתה?

האם כדאי לתת לו התחלה חדשה עם ילדים חדשים?

לפעמים זה מגיע מבקשה של הילד לעבור כיתה ולעיתים מתוך התלבטות של ההורה.

לנו כהורים, קשה מאוד לראות את הילד שלנו לא מסתדר חברתית. קשה לנו לשמוע את הילד מספר שהוא לבד בהפסקות, נפגע מילדים אחרים, מרגיש פגוע, נעלב ולא מובן, לא מוזמן לאירועים חברתיים, לבד אחר הצהריים.

כהורים אנו נתקלים בחוסר אונים גדול כשאנחנו שלא יכולים לעזור לו לפתור את הקושי החברתי ולהקל על המצוקה שלו ואנחנו מחפשים כל דרך לעזור לו/ לה.

איך נוצרים קשיים חברתיים?

  • דפוסי התנהגות לא יעילים שחוזרים על עצמם - התעקשות שהכל יהיה בדרך שלי, משיכת תשומת לב בדרך שלילית, הצקות, נמנעות ממרחב חברתי ועוד.

  • קשיים רגשיים שונים - חוסר ביטחון, ביישנות, דימוי עצמי נמוך, חרדה וכדומה.

  • קשיי ויסות רגשי שבאים לידי ביטוי בתגובות עוצמתיות ולעיתים לא פרופורציונליות למצבי חברתיים ורגשיים שונים.

  • דרכי פעולה לא יעילות לפתרון קונפליקטים - התעקשות על דרך אחת לפתרון בעיה, נמנעות מוחלטת מקונפליקטים ונגררות אחר האחר ועוד.

  • פרשנות שלילית ואישית של סיטואציות חברתיות - לדוגמא ילד המייחס לכדור שנזרק לכיוונו כוונה לפגוע בו, או ילדה הבטוחה כי שתי הבנות שעומדות ומדברות בצד, מדברות עליה. פרשנות זו לא מאפשרת לילד לפעול באופן נכון בתוך הסיטואציה ומעלה פעמים רבות רגשות קשים וכואבים של בדידות ופגיעה.

האם במצב של קושי חברתי כדאי לעבור כיתה?

מעבר כיתה אכן עשוי לשנות את המארג החברתית ולאפשר לילד התחלה חדשה אך אם הילד לא ילמד קודם לכן איך להתנהל אחרת בתוך קבוצה הוא עשוי לשחזר את אותה חוויה בכיתה החדשה.

כמו כן, כניסה לכיתה חדשה ומגובשת היא אתגר חברתי עבור כל ילד, בוודאי לילד עם קושי חברתי שהמיומנויות החברתיות שלו לא משוכללות מספיק.

בנוסף לכך, המסר עבור הילד עשוי להיתפס כבריחה מקושי בגלל שהוא חלש ולא מסוגל. בעוד הילד זקוק להעצמה וחיזוק התפיסה שלו שהוא בעל מסוגלות להתמודד עם קשיים ולשנות את מצבו החברתי.

איך אפשר לעזור לילד לחזק יכולות חברתיות בקבוצה טיפולית?

  • בקבוצה למיומנויות חברתיות הילד יוכל ללמוד איך להשתלב בקבוצה באופן נכון וחיובי ולייצר חוויה חיובית בתוך קבוצה.

  • הסיטואציות שנוצרות בזמן אמת מאפשרות למנחה ללמוד את דפוס ההתנהגות שגורם לילד קושי בין אישי ובכך לעזור לו לפתח מודעות חברתית, לספק לו הזדמנות לרכוש כישורים חברתיים יעילים יותר ובכך לאפשר לו התנסות בחוויה מתקנת ומחזקת.

  • לילדים ישנה הזדמנות לבחון את דפוס מערכות היחסים שלהם, דפוסי ההתנהגות והחשיבה המאפיינים אותם, אשר חלקם עוזרים ותורמים להם וחלקם מרחיקים ופוגעים בהם.

  • ​בטיפול קבוצתי המשוב על התנהגותם של הילדים הוא מידי והם מתנסים בתרגול התנהגויות חדשות ומיומנויות חברתיות חדשות בזמן אמת, דבר שמעצים את הלמידה ואת תהליך ההפנמה.


הקבוצות במרכז חברותא מיועדות לילדים מכיתה א' ועד סוף תיכון ופועלות כל השנה כולל בחופש הגדול.

לפרטים נוספים - 052-8980880

bottom of page