top of page
  • מרכז חברותא

טיפול רגשי - פרטני או קבוצתי?



הורים רבים מתלבטים איזה טיפול מתאים לילד שמתמודד עם קשיים חברתיים.

האם טיפול רגשי פרטני או טיפול רגשי בקבוצה?

מחקרים רבים מראים כי טיפול רגשי קבוצתי יעיל יותר בטיפול בקשיים חברתיים מאשר טיפול רגשי פרטני.

9 סיבות מדוע טיפול קבוצתי יעיל יותר כאשר ילד מתמודד עם קשיים חברתיים -

  1. ילדים עם קשיים חברתיים לעיתים קרובות הם מתפקדים היטב ב"אחד על אחד" או עם מבוגרים אבל בקבוצה גדולה או מול ילדים בני גילם הם מתקשים ליצור אינטראקציה חיובית ומשמעותית. ילדים אלו עשויים להיתרם מעט מהתהליך הטיפולי הפרטני מכיוון שהוא שלא יפגיש אותם עם הקושי העיקרי שלהם - השתלבות בקבוצה.

  2. מיומנויות חברתיות לומדים דרך חיקוי, ניסוי וטעיה ודרך יחסים עם אחר . בילדות המוקדמת זה נעשה עם הורים או דמויות משמעותיות נוספות ולאחר מכן מול חברים בתיווך מבוגרים. באופן טבעי אנחנו לומדים מיומנויות חברתיות דרך קשרים עם אחרים ובקבוצה.

  3. המקום הטבעי לשיפור מיומנויות חברתיות הוא בקבוצה של בני אותו הגיל הגיל ובתיווך מבוגרים. באופן הזה תהליך השיפור והלמידה הופך להיות טבעי ויעיל יותר.

  4. הקבוצה היא חדר הכושר לפיתוח מיומנויות חברתיות - כמו שלדבר על ספורט זה לא כמו ממש להתאמן בחדר כושר כך מיומנויות חברתיות נלמדות דרך תרגול ואימון במרחב החברתי. בקבוצה הילדים "מתאמנים" במיומנויות חברתיות דרך החברויות המתפתחות בקבוצה ובתיווך והנחיה של מטפלות מנוסות.

  5. הדינמיקה הקבוצתית מאפשרת למטפלות לזהות בזמן אמת את הקשיים החברתיים ואת מקורם באופן בלתי אמצעי, דרך האינטראקציה הטבעית של הילדים אחד עם השני. באופן הזה המטפלות יכולות לעזור לילדים לתקן את הכשלים החברתיים בו במקום ולעזור להם לייצר אינטראקציה חברתית חיובית תוך כדי המפגש.

  6. הטיפול הקבוצתי הוא בעצם למידה מתוך התנסות וחוויה, ולכן השינוי הרגשי וההתנהגותי מוטמעים גם מחוץ לקבוצה הטיפולית כי הילד התאמן ושכלל את המיומנויות שלו בסיטואציות דומות למציאות.

  7. הקבוצות במרכז חברותא נמשכות כל השנה, בפועל המשמעות היא שבקבוצה יש גם ילדים חדשים וגם ילדים ותיקים. באופן הזה הילדים החדשים מקבלים מודלים חיוביים להזדהות וחיקוי על ידי הילדים הוותיקים והדרך בה הם פועלים בקבוצה.

  8. ילדים עם קשיים חברתיים פעמים רבות מרגישים שמשהו אצלם לא בסדר או שהם היחידים בעולם המתמודדים עם קושי כזה. השתתפות בקבוצה של ילדים, המתמודדים כולם עם קשיים חברתיים, מאפשרת לילד להרגיש שהוא לא לבדו עם הקושי ושיש תקווה לשינוי משמעותי ולפתרון הקושי החברתי.

  9. קשיים חברתיים מתמשכים מייצרים פעמים רבות גם קשיים רגשיים ניכרים. הקושי החברתי לא מאפשר לילד לחוש שייך או אהוב או רגוע במרחב חברתי וזה משפיע על תפיסתו העצמית, על הדימוי העצמי ולעיתים יכול להוביל לחרדה מתגברת או דכדוך ודיכאון. הקבוצה מהווה קבוצת תמיכה משמעותית ומאפשרת לילדים גם לדבר ולשתף בתחושות שלהם ולקבל חיזוקים מהקבוצה והמנחות.

הקבוצות במרכז חברותא מיועדות לילדים מכיתה א' ועד סוף תיכון, פועלות כל השנה כולל בחופש הגדול.

לפרטים - 052-8980880



bottom of page