top of page
  • מרכז חברותא

טיפים אחרונים לשנה חברתית מוצלחת

זהו... ימים אחרונים של קיץ, של ים ובריכה, של אטרקציות ובילויים, של מסכים ללא הגבלה.

קנינו מחברות ועטים וטושים וקלמרים.

עטפנו ספרים וסידרנו את המדפים שהיו מיותמים בקיץ.

החולצות עם הסמל בארון.

אפילו קופסאות האוכל מוכנות עם השם של הילד.

ההתרגשות כבר באוויר (גם אם הילדים לא מודים שהם מתרגשים, הם מתרגשים).

רוצים כבר לחזור לשגרה, לראות את החברים, לראות איפה הכיתה החדשה שלהם, מי המורה החדשה שלהם ואיך תהיה להם השנה הזו.

לילדים עם קשיים חברתיים נוספות שאלות ודאגות -

האם השנה יאהבו אותי? האם ישתפו אותי בכדורגל? האם השנה אצליח ליצור חברויות יותר בקלות? האם בשנה הזו פחות אתבייש לדבר בכיתה? האם השנה אצליח להזמין חברה הביתה? האם השנה לא יצחקו עלי? לא יעליבו אותי? האם בשנה הזו ארגיש חלק מהכיתה?

הילדים הללו מגיעים לשנה החדשה עם החוויות והתחושות הקשות של השנה הקודמת או של החופש הגדול שהיה משעמם וארוך ובודד. הם מגיעים חוששים שהכל יקרה להם שוב גם השנה.

אנחנו ההורים יחד איתם מקווים נורא שתהיה שנה טובה יותר, שהשנה הדברים יסתדרו והילד יחזור מאושר מבית הספר, שהשנה הילדה תחזור עם כמה חברות אחרי בית הספר, שיהיה מה לעשות אחר הצהריים, שיזמינו אותו/ה, שיקבלו אותו/ה. שיחזור החיוך לעיניים. שלא נצטרך לדאוג כל כך בשנה הזו..

7 טיפים איך אנחנו כהורים יכולים לעזור לילדים שלנו להתחיל את שנת הלימודים החדשה ברגל ימין -

1- לא ללחוץ (ולא להילחץ) - אנחנו כל כך רוצים עבורם שלפעמים מתוך הדאגה שלנו אנחנו לוחצים קצת יותר מדי... שואלים המון שאלות, מתחקרים את הילד/ה ב"איך היה היום" "עם מי היית בהפסקה" ועוד. הילד/ה מרגיש את המתח והלחץ שלנו ומבין שצריך לדאוג לו, שזה לא בסדר. והוא מתקשה לסמוך על עצמו ולהישען עלינו ההורים במצבים מורכבים כמו בתחילת שנה.

2- לא לתת עצות - עצות נשמעות לנו, ההורים, עוזרות ומקדמות את הילד לפתרון בעיות שונות. אבל בפועל לילד/ה קשה ליישם את העצות שלנו בדינמיקה עם ילדים והוא מרגיש שנכשל גם מולנו, בלא להצליח ליישם את העצות שלנו.

3- לא לסדר לו את העניינים - לסמוך עליו/ה שיכול/ה להסתדר, לא לארגן לו/ה מפגשים, לא לבקש מהמורה לפתור לו/ה את הקונפליקטים בהפסקה. לסמוך עליו/ה שיש לו/ה את היכולות לכך.

4- להדגיש התמודדות ולא קושי - ילדים עם קשיים חברתיים לעיתים מפרשים התמודדות כקושי ואז מוותרים מראש על לנסות לפתור. כשאנחנו ההורים מדגישים שזו התמודדות נורמטיבית ולא משהו חריג אנחנו מאפשרים לילד/ה לתפוס את המציאות באופן יותר מווסת ויש סיכוי שהוא גם יגיב/ה טוב יותר לכך.

5- להכין לתקופת הסתגלות - בכל מעבר יש הסתגלות מחדש, מעבר בין חופש גדול לשנת לימודים בהכרח דורש הסתגלות והרבה פעמים הסתגלות מלווה בקשיים/מהמורות בדרך. כך אנחנו עוזרים לילד/ה להבין כי זו סיטואציה שהרבה ילדים חווים ולא קשורה דווקא אליו או מכוונת נגדו.

6- להאמין שהוא יכול – כשההורה מאמין שלילד/ה יש יכולת להתמודד יש סיכוי גבוה שגם הילד/ה יאמין שהוא כזה והדימוי העצמי שלו יהיה גבוה יותר שיאפשר לו התמודדות טובה יותר


7- לחזק את התכונות החיוביות של הילד במצבים חברתיים - למשל אתה ילד נדיב, את חברה טובה, נעים להיות איתך, את מנהיגה, אתה מעניין ויש לך הרבה לתת לאחרים. כשאנחנו מחזקים תכונות ספציפיות אנחנו עוזרים לילד לזהות את הכוחות שלו ולסמוך עליהם.

בקבוצות שלנו מתרגלים במהלך כל השנה מיומנויות של מעבר, הסתגלות והתמודדות עם קשיים ותסכולים, תוך כדי אינטראקציה חברתית וליווי מקצועי של צוות המרכז. אפשר להצטרף בכל זמן במהלך השנה או החופש כולל חגי תשרי.

מאחלות לכל הילדים שנת לימודים טובה ויציבה, שירגישו בה אהובים ושייכים

ושיחזור החיוך לעיניים.

bottom of page