top of page
  • מרכז חברותא

ילדים מופנמים - העולם זקוק לכם - חלק 1


"הילד שלי מעדיף לקרוא ספר מאשר להיפגש עם חברים, הוא נראה מאושר ורגוע אבל אני חוששת שזה מתוך בעיה חברתית" האם מעט מפגשים חברתיים תמיד מצביע על בעיה חברתית? לא!


אנשים נוטים לבלבל בין המושגים ביישן ומופנם. כלפי חוץ זה אולי נראה די דומה אבל זה לא. ביישנות היא תכונה נרכשת, התנהגות שמאופיינת בפחד מדחייה או השפלה והיא גורמת לכאב. הביישנים פונים פנימה, נמנעים מסיטואציות חברתיות כדי להימנע מפעילות שגורמת להם חרדה. הביישנים משתוקקים לחברת אנשים אך חרדים מכך.

לעומת זאת מופנמות זה סגנון אישיות שמשמעותה – כלפי פנים, כלפי העומק.

כמה עובדות על המופנמים:


• מופנם הוא אדם חברותי אך עם העדפה לסביבה שאינה עתירת גירויים • המופנמים נמשכים לעולם הפנימי של מחשבה ורגש, טוב ונעים להם שם • המופנמים ממלאים את המצברים הפנימיים שלהם בשקט וזמן לבד • מופנמים נראים שקטים ומעורבותם החברתית פחותה אבל זה לאו דווקא בגלל בעיה חברתית, אלא משום שאינם תלויים בסביבה כמו אנשים מוחצנים. • למופנם יש דפוס חברות אינטימי יותר, הוא בדר"כ טיפוס של חבר נאמן אחד. • מופנמות היא תכונת אישיות שנולדים איתה, אפילו בתוך המוח שלנו רואים את ההבדל בין מופנמים למוחצנים. • מוחצנות ומופנמות נעים על ציר רחב וכל אדם נמצא בנקודה שונה בהתאם לאישיותו הייחודית. • העולם מרוויח מהמופנמים שהם הרבה פעמים חדשניים ויצירתיים.

הידעתם? אחד מכל שניים או שלושה ילדים בכיתה הוא מופנם, כלומר יש יותר ילדים מופנמים מכפי שאנו חושבים.


אבל היות וכיום המוחצנות נחשבת כתכונה מושכת יותר ממופנמות, לא פלא שאנשים מופנמים מסתירים זאת. מחקרים אפילו מראים שרוב המורים חושבים שהתלמיד האידאלי הוא מוחצן. גם אצל הורים ניתן לראות נטייה ליחס למוחצנות תכונה שווה יותר ממופנמות, הורים מתנצלים בשם ילדיהם המופנמים על סגירותם ומאיצים בהם להתחבר. אנחנו נמצאים בעידן שבו חייבים לדבר – בפייסבוק, באינסטגרם, בכיתה. עידן שבו צריך לדבר בקול רם, לשתף, ואם אתה לא רוצה? ואם מספיקה לך רק חברה אחת ולא מתאים לך להיות חלק מחבורה? אז בדר"כ המבוגרים נבהלים וחושבים שכנראה יש בעיה.

מצב זה מביא את הילד לגדול בתחושה שמשהו אצלו פגום, הוא מרגיש אשם שהוא מעדיף לקרוא ספר טוב בבית מאשר לצאת למסיבה. הוא מרגיש שמשהו אצלו לא בסדר שהוא מעדיף זמן להתבודדות, חשיבה ולמידה מאשר מפגש חברתי. אבל חשוב לא לראות במופנמות בעיה, משהו שדורש תיקון או שינוי מהיסוד. הילד המופנם זקוק שיעריכו, ישבחו ויתפעלו ממנו כפי שהוא ללא השוואות.

כן ניתן לעזור לילד מופנם לחזק כישורים חברתיים, אבל זה לא יבוא מתוך רצון לשנות אותו אלא ממקום שמקבל אותו כפי שהוא ורק מאפשר לו לפתח יכולות נוספות. כפי שילד שזקוק לעזרה נוספת בחשבון ייקח שיעור פרטי בחשבון כך ילד מופנם יכול להיעזר במקרה הצורך בקבוצת כישורים חברתיים שתיתן לו כלים, ידע ויכולות חברתיות נוספות.

זכרו: העולם זקוק לאנשים משני הסוגים, מופנמים ומוחצנים (:


הקבוצות במרכז חברותא מיועדות לילדים מכיתה א' ועד סוף תיכון ופועלות כל השנה כולל בחופש הגדול.

לפרטים 052-8980880


 
bottom of page