top of page
  • מרכז חברותא

קונפליקטים ומריבות בין חברים

 "הילד שלי רב כל יום בבית ספר בזמן ההפסקות" "נראה לי לפעמים שהילד שלי מחפש לריב עם חברים שלו" "הילד שלי מתנתק מחברים אחרי כל מריבה קטנה ואז נותר בלי חברים" קונפליקטים הם מרכיב מהותי וטבעי בתוך מערכות יחסים מפני שאנחנו אנשים שונים אחד מהשני בעמדות, בדעות, באמונות ובדרכים שונות לראות את העולם. רובנו לא אוהבים קונפליקטים בגלל הפחד והאיום שהם יגרמו לפירוק מערכות יחסים. עם זאת קונפליקטים כשהם מנוהלים היטב יכולים לעזור לנו לבסס ייחודיות ושונות ומתוך כך לפתח אינטימיות וביטחון עם האדם השני. עצם הקונפליקט הוא לא הבעיה אלא הדרך בה פותרים אותו. ניהול טוב של קונפליקטים הוא מיומנות חברתית חשובה ונרכשת. ישנם ילדים מסוימים אשר מייצרים ונקלעים לקונפליקטים לעיתים יותר קרובות. 6 סיבות לכך שילד נקלע לעיתים קרובות לקונפליקטים -

  1. קושי של הילד לא להיות במרכז העניינים - הצורך של ילדים מסוימים לשלוט על הסיטואציה החברתית או למצב את עצמם חברתית כמנהיג (מקובל) עשוי פעמים רבות לייצר קונפליקטים מרובים ותכופים בין הילד לאחרים.

  2. פרשנות לא נכונה של הסיטואציה - לדוגמא לא להבין מתי משחק הופך לאגרסיבי מדי ועשוי לפגוע באחר. דוגמא נוספת היא לפרש אמירה או פעולה של ילד אחר כמכוונת נגדי.

  3. נוקשות חשיבתית - ילדים אשר נוטים לחשוב במונחים של שחור או לבן, שמתקשים להתגמש בתוך סיטואציות ולהיות פתוחים לאפשרויות נוספים עשויים להפוך ויכוח או אי הסכמה לקונפליקט מתמשך ומורכב.

  4. תחרותיות - ילדים אשר מתקשים ליהנות ממשחק או אינטראקציה ועסוקים בניצחון על האחר מייצרים אווירה מתוחה וקונפליקטואלית אשר לעיתים קרובות עשויה להפוך לקונפליקט ממשי במצבי כישלון או תסכול.

  5. קושי להסביר במילים תחושות ורגשות - לדוגמא עלבון או פגיעה שהילד לא מצליח להסביר (או אינו יודע לזהות) ומתוך כך נוצר קונפליקט.

  6. ילדים המתקשים בוויסות עצמי קבוע או זמני - ילדים המוצפים בקלות, רגישים ופגיעים, אשר מתקשים לווסת את עצמם במצבי מתח וסטרס עשויים לפתח קונפליקט עם האחר מתוך הסערה הפנימית המתרחשת בתוכם.

אנחנו במרכז חברותא מאמינות כי ניהול קונפליקטים הוא מיומנות חברתית חשובה ביותר אשר דרכה הילד לומד יכולות רבות כמו היכולת לשיתוף פעולה, יכולת אמפתיה לאחר, עמידה בנורמות חברתיות, יכולות משא ומתן, אסרטיביות ועמידה על שלי. איך קבוצה יכולה לעזור לרכוש כלים יעילים לפתרון קונפליקטים?

  • כתוצאה מאינטראקציה משותפת בין הילדים נוצרים באופן טבעי גם קונפליקטים, מה שמייצר הזדמנות ללמוד ולתרגל כלים "בזמן אמת" .

  • הקונפליקטים המתקיימים בקבוצה מתווכים על ידי המטפלות אשר בזמן אמת עוזרות לילדים לרכוש כלים יעילים יותר לפתרון.

  • ניהול קונפליקטים, כמו מיומנויות חברתיות אחרות, נלמדות גם דרך חיקוי והתבוננות. בתוך קבוצה לילד יש הזדמנות לצפות בדרכים שונות לניהול קונפליקטים מהתבוננות על אינטראקציות שונות המתרחשות בקבוצה.

  • הקונפליקטים בקבוצה מנוהלים על ידי הילדים ובתיווך המטפלות אשר דואגות לווסת את הסיטואציה ולמנוע הסלמה ופיצוץ, בכך מאפשרים לילדים ללמוד בתנאים אשר מאפשרים למידה והפנמה.

  • העיבוד הרגשי הנערך בקבוצה לאחר הקונפליקט מאפשר לילדים ללמוד איך ממשיכים חברויות לאחר קונפליקט ומכך להצליח לשמר חברויות לאורך זמן ארוך יותר.

___________________________________________________________________ במרכז חברותא בכפר סבא מתקיימות כבר 17 שנים קבוצות לשיפור מיומנויות חברתיות, לכיתות א' ועד סוף תיכון. הקבוצות שלנו עובדות כל השנה ונותנות מענה טיפולי לילדים עם קשיים חברתיים ורגשיים תוך מתן כלים אופרטיביים ושיפור מיומנויות חברתיות. עדין מתלבטים? נותרו שאלות? מוזמנים לקרוא כאן את כל התשובות לכל השאלות על הטיפול הקבוצתי (עלויות, זמנים , תהליך הכניסה וכו')

גם הילדים שלכם זקוקים לחזק יכולות חברתיות?

צרפו אותם לקבוצות, זו ההזדמנות לתרגל בזמן אמת מיומנויות חברתיות שלכם צוות מרכז חברותא

bottom of page